Szeptember 23-án az Országos Múzeumpedagógia Évnyitó keretében, a Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumban díjazták az elmúlt év legkiválóbb múzeumpedagógiai kezdeményezéseit. A Gödöllői Királyi Kastély Múzeumpedagógiai Különdíjat kapott azért a rendhagyó ifjúsági projektjéért, amelynek eredményeként 2018 novemberében időszaki kiállítást nyitottak a kastély II. világháború utáni időszakáról, az itt működő szovjet laktanyáról, tiszti lakásokról és szociális otthonról.
A kastély szakmai irányításával egy csapat diák vállalta, hogy felkutatják ennek a 40 évnek a még fellelhető emlékeit és a korosztályuk számára is befogadható kiállítást rendeznek belőle. A diákok a kutató, tervező és kommunikációs csoportban sokféle képzésben részesültek, s a megnyitóig összesen 1275 óra munkát fordítottak a projektre, sokan a közösségi szolgálat keretein belül. Munkájukkal a – közösségi média eszközein keresztül – nagy szimpátiát és erős támogatást váltottak ki a helyi lakosokból: sokan (40 tulajdonos!) segítették a kiállítást tárgyakkal és történetekkel. A tárlat idén májusban már egy magas szakmai elismerést kapott: az Év Kiállítása-pályázaton Különdíjat nyert.
A projekt fontos hozadéka még, hogy volt olyan diák, akinek a pályaválasztását határozta meg ez az élmény, volt, aki itt szerzett új barátokat, és többen a megnyitó után is tovább dolgoztak, dolgoznak a kastélyban: tárlatvezetőként, rendezvényszervezőként, youtuberként és pályázatíróként.
Az Országos Közgyűjtemények Szövetsége által felajánlott Múzeumpedagógiai különdíjat a projekt tagjainak Dr. Estók János elnök adta át, dr. Kemecsi Lajos soraival méltatva a különleges együttműködést:
LAUDÁCIÓ
A díjjal a közelmúlt történetének feldolgozását célzó példaértékű kezdeményezést ismerik el az értékelők. A 20. század második felének helytörténetét komoly kihívás korszerű módszerekkel és szempontokkal a látogatók számára is izgalmas és érdemi módon feltárni múzeumi kiállításban. A gödöllői projektben a kiállítás rendezési tevékenység diákokkal együttműködve, a nemzetközi szcénában is egyre erőteljesebben terjedő participatív megoldásokra építve zajlott. A generációk együttműködését hangsúlyozó, a személyes történetek értő feltárását vállaló múzeumi program mintaszerű megvalósítása közvetlen segítséget kínál a hasonló feladatokat vállaló múzeumok munkatársai számára. Gratulálunk a komplex és korszerű ismeretátadási technikákat eredményesen ötvöző program kidolgozóinak!